Garantievoorwaarden
Eco-Project staat voor je klaar, zelfs na de installatie van je zonnepanelen, laadpaal of thuisbatterij! Met Eco-Project geniet je onmiddellijk van een volledige omniumgarantie, zodat je zorgeloos van je installatie kunt genieten. Wij geloven dat goede afspraken goede vrienden maken en daarom doen we onze garantievoorwaarden in detail uit de doeken.
Omniumgarantie
- 5 jaar op de totale installatie voor zonnepanelen, omvormers en/of thuisbatterijen.
- 2 jaar op laadpunten.
- 10 jaar op waterdichtheid van het dak (voor fouten die te wijten zijn aan de installatie van de panelen), inclusief werkuren.
- 10 jaar op de bevestigingsmaterialen op het dak (klemmen, dakhaken, rails, …), inclusief werkuren.
Wat is de omniumgarantie? De omniumgarantie gaat in de meeste gevallen verder dan de wettelijke garantie van 2 jaar in België en garandeert voor de eindklant geen extra kosten bij het repareren of vervangen van defecte materialen (omvormers, zonnepanelen, laadpunten, …). Dit betekent:
- Geen verplaatsingskosten en/of werkuren worden aangerekend zolang de omniumgarantie geldt.
- Deze loopt vanaf de AREI-keuring van de installatie (oplevering).
- Gratis reparatieservice of nieuw product bij defect.
Productgarantie fabrikant
- De meeste panelen verkocht door Eco-Project geven standaard 25 jaar productgarantie op zonnepanelen.
- Omvormers, afhankelijk van het merk en type, tussen de 5 – 12 jaar productgarantie.
- Power optimizers van Huawei en Solaredge tot 25 jaar productgarantie.
- Laadpunten: Smappee laadpalen standaard 2 jaar en Zaptec laadpalen 5 jaar productgarantie.
- Thuisbatterijen: 10 jaar productgarantie OF 6.000 cycli (wat eerst komt). De bruikbare capaciteit van batterijen degradeert door de jaren heen.
Wat is de productgarantie? Dit is een garantie die de fabrikant geeft op de materialen. Eco-Project blijft altijd jouw centrale aanspreekpunt. Wij zorgen ervoor dat je een nieuw/gerepareerd product ontvangt of in uitzonderlijke gevallen een billijke vergoeding krijgt als er iets defect is, bijvoorbeeld wanneer een product niet meer in productie is.
Uitzonderingen
- Bij stormschade, brandschade of overspanning (blikseminslag) verloopt het garantieproces anders, en zal jouw brandverzekering worden aangesproken. Je zal via de verzekering een bestek opvragen bij Eco-Project en na goedkeuring komt Eco-Project de schade repareren.
- Problemen met de opvolging van de installatie zijn niet inbegrepen in de omniumgarantie (monitoring). Dit heeft te maken met het verlies van de verbinding tussen de omvormer en jouw internet. Vaak wordt dit veroorzaakt door een wijziging van het wifi-wachtwoord of door de installatie van een nieuwe modem (bijvoorbeeld overschakelen van Telenet naar Proximus). Een zwak wifi-signaal op de plaats waar de omvormer is geïnstalleerd kan ook de oorzaak zijn.
- Alle wijzigingen aan onze installatie die worden uitgevoerd door een derde onafhankelijke partij zonder toestemming van Eco-Project, vallen niet onder de garantie.
Voorbeelden
- De eindkeuring van de installatie dateert van 17/02/2020. De omvormer vertoont een defect en heeft een standaard productgarantie van 5 jaar van de fabrikant. Het defect wordt vastgesteld op 17/03/2024. Zowel voor de omniumgarantie van ECO-Project als de productgarantie van de fabrikant komt de klant in aanmerking. Dankzij de full omniumgarantie geniet de klant van een volledig kosteloze vervanging van het toestel. ECO-Project zal kosteloos en zonder verplaatsingskosten/werkuren de omvormer komen vervangen en de productgarantie met de fabrikant regelen.
- De eindkeuring van de installatie dateert van 17/02/2015. De omvormer vertoont een defect en heeft een standaard productgarantie van 10 jaar van de fabrikant. Het defect wordt vastgesteld op 17/03/2024. De full omniumgarantie van ECO-Project is ondertussen vervallen, maar het toestel is nog steeds onder garantie bij de fabrikant. ECO-Project zal ervoor zorgen dat de klant een nieuw toestel ontvangt van de fabrikant. De verplaatsingskosten en werkuren voor het vervangen van het toestel zullen worden aangerekend aan de eindklant.
- De eindkeuring van de installatie dateert van 17/02/2015. De omvormer vertoont een defect en heeft een standaard productgarantie van 5 jaar van de fabrikant. Het defect wordt vastgesteld op 17/03/2024. De full omniumgarantie van ECO-Project is ondertussen vervallen, en het toestel is niet meer onder garantie bij de fabrikant. ECO-project zal in dit geval in overleg met de klant een offerte maken voor de herstelling van de omvormer of het aanbevelen van een nieuwe omvormer. De kosten hiervoor worden transparant gecommuniceerd. De klant betaalt niets totdat hij weet waar hij aan toe is (herstelling of nieuw apparaat).
- De eindkeuring van de installatie dateert van 17/02/2015. Een van de zonnepanelen heeft een losse klem. Er was geen sprake van een erkende storm in de regio. De klant meldt dit defect op 17/03/2024. De full omniumgarantie van 10 jaar is van toepassing op de bevestigingsmaterialen. Dit betekent dat ECO-Project kosteloos de defecte klem komt vervangen.
- Wanneer een klant overschakelt van Telenet naar Proximus en een nieuwe modem ontvangt, kan het voorkomen dat hij zijn installatie niet meer kan volgen via de applicatie. In dit geval is de omniumgarantie niet van toepassing (zie uitzondering). ECO-Project biedt echter altijd kosteloze hulp op afstand om de wifi-code opnieuw toe te voegen aan de omvormer. We kunnen telefonisch ondersteunen en instructievideo’s/handleidingen verstrekken. Indien gewenst, kunnen we ook tegen ons standaard verplaatsingstarief langskomen om zelf het probleem te verhelpen.
- Indien een klant merkt dat de verbinding tussen de omvormer en zijn wifi-aansluiting regelmatig wegvalt, is de omniumgarantie hier niet van toepassing (zie uitzondering). ECO-Project kan dit probleem oplossen door een wifi-versterker of powerline te installeren tegen ons standaardtarief, exclusief materiaalkosten. De klant heeft uiteraard ook zelf de mogelijkheid om een powerline of wifi-extender te installeren en het probleem te verhelpen.